maanantai 19. lokakuuta 2015

Kotaprojekti: Oma kota kullan kallis



Kota alkaa olemaan valmis. Käydäänpä hieman läpi mitä oikeastaan tulikaan tehtyä. Aloitetaan ulkopuolelta.


Kodan pystyttäminen

Pystyttäminen vaatii 6 kiilaa (paino 56 grammaa). Pystyttäminen on melkein helpompaa kuin tarpin, koska tämä nousee yhdellä tolpalla. Painoa kotakankaalla on 1315 grammaa. Pystyttäminen yksinkertaisesti kahdessa vaiheessa: 

1. Kiinnitetään nurkat maahan.
2. Käydään sisällä nostamassa keskitolppa (teleskooppinen siivousvarsi, paino 650 grammaa).

Nurkan vahvike ja kiinnitys 20 mm D-lenkistä.
Nurkat kiinnitettynä.
Keskitolppa ylhäällä 1/2.
Keskitolppa ylhäällä 2/2.
Voi olla, että joskus tarvitsee tehdä kierros kodan ympäri ja varmistaa sivujen kireys. Vaihtoehtoisesti keskitolpan voi asettaa myös vinoon ja lisäksi ulkopuolella on lenkki, josta kodan saa naruilla puiden väliin ripustettua ilman tolppaa.


Myrskykiinnikkeet



Tuulisella säällä on mahdollista kiinnittää 12 kpl myrskynaruja eli jokaisessa pystysaumassa on sitä varten 2 kpl kiinnikkeitä. Naruja en kiinnitä tässä vaiheessa kiinteästi, koska oletettavasti niitä ei tulla metsäisillä reissuilla tarvitsemaan kovin usein. Naruksi riittää 3,5 metrinen pätkä 2mm nyöriä, jonka voi kiinnittää molempiin pystysauman kiinnikkeisiin alla olevan kuvan mukaisesti.


Myrskynaru kiinnitettynä.

Myrskynaru kiinnitetään kuvan mukaisesti 20 mm nyöristä tehtyyn lenkkiin esimerkiksi palomiehenhaalla, joka on nopea kiinnittää ja irroittaa. Lisäksi ompelin "hain evän" sisään kuminauhalenkin, jonka sisälle mahdollisesti myöhemmin kiinteästi kiinnitettävät narut voi taitella nätisti ilman vaaraa narujen solmiintumisesta toisiinsa pakatessa.


Myrskynaru kiristettynä.
Myrskynaru rullattuna.



 Oviaukko


Halusin kokeilla tehdä kodan oviaukon ilman vetoketjuja. Ovi limittyy kodan kankaan päälle ja sen alareunaan laitetaan tarvittaessa jokin metsästä löytyvä karahka painoksi, jota varten läpän alareunassa on narulenkit.


Ovi kiinni.

Puolivälin kohdalla oviläppä on levennetty ja reunaan on ommeltu kuminauhalenkki, josta ovi on mahdollista lukita ovi viereisessä myrskynarussa olevalla kuminyörillä ja nyörinkiristimellä. Pyrin näin estämään ovea lepattamasta sivutuulessa. Mikäli ongelmia ilmenee, lisään oveen vetoketjun.

Oven voi "lukita" puolivälistä kuminyörillä.

Oven alareunan liepeen halkaisin keskikohdasta ja ompelin siihen tarranauhakiinnityksen. Tämän ansiosta oviaukko voidaan avata leveämmäksi leiriä kasatessa, purkaessa tai muuten mukavalla kelillä maisemien parempaa katselua varten. Miksi siihen eteen ei nuotiotakin voisi tehdä ja istuskella ikään kuin laavulla. 


Oviaukon alareunassa on tarranauhakiinnitys.

Leveäksi avattu oviaukko ja oviläppä rullattuna ylös.


 Ilmanvaihto

 

Kodan ilmanvaihto toimii painovoimaisesti. Lämmin ilma nousee ylös ja huipulla olevaa säädettävää huppua säädetään tarpeen mukaan. Oviaukko ei ole vetoketjulla suljettava, joten oletan sen reunoista tulevan tarvittavan määrän korvausilmaa. Toisaalta kodassa ei ole pohjaa, joten reunojen altakin hieman pääsee ilma kiertämään. Huipulle suunnittelin sisältä kolmesta suunnasta avattavan hupun. Kerroin sen toiminnasta jo edellisessä postauksessani (postaus: Kotaprojekti: Huippujuttu). Postaus sisältää muun muassa videon huipun mekanismin käyttämisestä.

Sen verran päivitin avausmekanismia, että uusin sisäpuolen kiristyssysteemin. Vanhasta pois heitetystä repusta olin joskus irrottanut liukusoljen ja pätkän mustaa 25 mm nauhaa. Se tuli nyt hyötykäyttöön. Nauhasta ompelin 20 mm remmiä noin 20 sentin pätkän lähtemään ylöspäin. Laavukankaasta taittelin siistin kaistaleen, johon pujotin kolme nyörinkiristintä ja ompelin kullekin oman liikkumavälin nauhan päälle. Liukusolkiremmi kiinnitetään keskitolppaan pystytyttämisen jälkeen ja sillä on kätevä lukita teleskoopin lukitusmekanismi ja varmistaa sen pysyminen kiinni. Kertokoon alla olevat kuvat enemmän kuin minun tuhat sanaa.  


Hupun kolmea kulmaa voidaan nostaa ja laskea kuvan nyörinkiristimiä käyttäen.

Lähikuva nyörinkiristimistä.



Huipun säätösysteemillä voi varmistaa teleskooppivarren lukituksen.


Yksi kulma hupusta ylhäällä. Kuminyöri vetää hupun automaattisesti ala-asentoon, kun sisäpuolen nyöriä löysätään.

Kuva keskitolpasta irroitetusta ilmanvaihdon tehostussäätimestä.

 Sisätilat

 

Sisätilat olen mitoittanut kolmelle henkilölle, tai vaihtoehtoisesti 2 aikuiselle + 2 lapselle. Yhdistin kolme aikalaukaisijalla otettua kuvaa havainnollistaakseni sisätilojen kokoa. Vaikuttaa siltä, että mitoitus on onnistunut kohtuullisesti, mutta käytäntö sen sitten osoittaa tarkemmin. Mittapiirrokset löytyvät postauksesta Kodan mittapiirros, versio 2: Toteutettavat mitat.


Kolme akpoikaa pötköllään. Pahoitteluni, keskitolppa katkesi kuvankäsittelyn yhdeydessä. Kuten näkyy, tolpan voi asettaa myös vinoon.


Kodassa on myös noin 15 senttiset sisäpuolelle käännettävät liepeet.


Liepeet.


Lisävarustelumahdollisuudet

 

Koska nyt on talvi tulossa, en toteuttanut kotaan hyttyssuojausta. Mikäli sellaiselle ilmenee tarve ensi kesänä, jätin oviaukon kappaleen alle pätkän vapaata kangasta, johon voin tarvittaessa kiinnittää verkko-oven.  Lisäksi huipulle on mahdollista tehdä jälkikäteen nauhalla suljettava hyönteisverkko.

Lämmitystä myös pohdiskelen testireissuilla ja mietin mihin kohtaan teen ammuslaatikkokaminan putkelle reiän, vai teenkö ollenkaan. Nähtäväksi jää.

Oviläpän alla on kangaskaistale, johon voin tarvittaessa kiinnittää verkon.



Sellainen tuli tästä kodasta. Perjantaina ensimmäistä kertaa kotaretkeilemään parin kaverin kanssa... Siitä sitten jorinaa myöhemmin.

Sanokaa nyt jotain... ;-) Vaikka esimerkiksi, että miltä se näyttää?

26 kommenttia:

  1. Hyvältä näyttää, korvausilman riittävyys on ollut haasteena omassa, kondenssivesi tahtoo kertyä sisäpintaan. Tee oviaukon yläreunaan vielä joku systeemi, josta korvausilman saa ohjattua hyvin sisään. Mitä kota maksaisi naapurikunnan pojalle? Voisin alkaa koe käyttäjäksi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja ideasta. Ilmanvaihtoasiaan tuli jo muitakin ehdotuksia, joten vastaan kaikille yhteisesti ketjun alle.

      Mukava kuulla, että olisi mielenkiintoa käytellä tällaista kotaa! Haluaisitko siis vastaavan omaksi vai tämän lainaan? Kota ei tule olemaan jatkuvassa käytössä, joten vuokrapalvelukin esimerkiksi kuinoman kautta onnistuu tarvittaessa kohtuuhintaan. Voisin tämän sinne laittaa. Ihka oman kodan ehdin tekemään kevätkaudella :-) Siihen jo saisin muutaman testiyönkin tällä ja voisi viritellä mahdollisia parannuksia/omia toiveita samaan pakettiin... Hintaa en osaa suoraan arvioida. Jutellaan niistä asioista sähköpostin välityksellä tarvittaessa: aki . ihanajarvi at gmail . com.

      Poista
  2. Hieno on, monta kaytannollista yksityiskohtaa.

    Ainoa, mika askarruttaa on riittava korvausilman saanti (ylhaalta kylla varmasti kulkee pois), silloin kun ovea ei voi pitaa auki/ raollaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia luuppi. Vaimokin sanoi, että taidan tykätä näiden yksityiskohtien tekemisestä. Oikeastaan en tykkää niiden näpertämisestä juuri ollenkaan vaan mieluummin surraisin kaasu pohjassa pitkää saumaa, mutta kyllä niitä tekemällä saa aika näppäriä toimintoja aikaiseksi :-)

      Korvausilma-asiaan vastaan ketjun alle.

      Poista
  3. Hyvältä näyttää! Raporttia ensimmäiseltä reissulta odotellaan ja parannustarpeita kuunnellaan..jos sellaisia on. :) Itsellä on samanmoinen projekti suunnitteilla/tekeillä. Tästä saakin pari vinkkiä. Kankaat minulla onkin ollut jo odottamassa parisen viikkoa..Vielä kun löytyisi aikaa toteuttamiseen :) Oven tulen tekemään mallia vetoketju, mutta totetutustavasta ei tietoa vielä. Ilmanvaihtoon ajattelin sen verran "panostaa" että laitan ainakin yhden isomman tuuletusaukon, yläaukon lisäksi. Tuo ylähupun toteutus on itsellä vielä täysi mysteeri :) Kaminan olen tehnyt jo valmiiksi, mutta en ole vielä päättänyt haluanko sitä ottaa kotaan ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, kun kommentoit, Tommi!

      Hauskaa kuulla, että sinullakin vastaavantyyppinen projekti käynnissä ja hyvä jos tästäkin jotain vinkkiä tuli. Jos vain saat johonkin kuvia lopputuloksesta näytille, niin heitä linkkiä tännekin. Muitakin kodantekijöitä tai muuten vaan vakoilijoita varmasti löytyy (olen nimittäin huomannut Google Analyticsiä silloin tällöin seuratessa, että kaiken maailman vakoilijoita on liikkeellä venäläisiä myöten, jotka käyvät katsomassa, mutta eivät sano mitään ;-D ), joita kiinnostaa katsella muiden tuotoksia.

      Vähän sama juttu minulla tuo kamina-asia. Katsotaan, talvihan tässä on tulossa, joten voihan se vilu tulla puseroon ilman kaminaa... Tähänkin viesti, että vastaan ilmanvaihtoasiaan vielä erikseen, kun siitä tuli niin monta kommenttia.

      Ei muuta kuin kovasti intoa omaan kotaprojektiisi! Melko työläshän kota on tehdä, mutta oletettavasti erinomaisen mukava ja pitkäikäinen käytössä.

      Poista
    2. Jep. Laittelen linkkiä valmiiseen kotaan kun sen aika koittaa :D Tässä on niin paljon kaikkee mitä pitäisi ja pitää tehdä, ahkiotakin olen aloittelemassa. Ehkä olisi järkevintä keskittyä yhteen asiaan kerralla ja tehdä se kunnolla loppuun :D

      Poista
    3. Hieno homma, että on projekteja mielessä! Minullakin on listalla yksi retkipeitto, housut, pyörälaukut ja muutama tarppi ainakin, mutta toden totta, yksi kerrallaan kannattaa tehdä :-D

      Oman muokatun JR-27 -ahkion väsäilin muutamia vuosia sitten ja hienosti sillä on jo muutama sata kilometriä ajettu. Muotkan reissukertomuksessa ainakin on siitä jokunen kuva, jos niistä on iloa/apua. Mitoitin aika lyhyeksi, että mahtui silloiseen autoon. Nyt menisi farkkuun pitempikin malli, mutta mahtuu tuohon nyt viikon kamat ainakin...

      Poista
  4. Tulee vähän toistoa, mutta sanonpa minäkin: on hieno! Monta hyvää yksityiskohtaa. Eikä paina paljon. Kun ajattelee, että muutama vuosi sitten hankkimani kankainen ruumisarkku (kaupalliselta nimeltään Jack Wolfskin Gossamer -teltta) painaa 1,8 kiloa, ja siinä ei mahdu edes istumaan, niin onhan tuo kota paljon houkuttelevampi majoite. Tilaa ja asumismukavuutta ihan eri tavalla.

    Sitä ilmanvaihtoa minäkin jäin miettimään, ja siihen olisi ehdotus: Voisiko kodan jokaisen särmän sisäpuolelle kiinnittää nyörin, joka kulkisi särmää pitkin maakiilaan asti. Kankaan alanurkkiin sitten jonkinlaiset systeemit, joita voi liu'uttaa tätä nyöriä pitkin ylöspäin silloin, kun halutaan avata ilmarakoa johonkin kohtaan. Tuon nyörin ei tarvitse olla pitkä, koska riittäisi, että se nousisi kodan alareunasta särmää pitkin vain sen verran kuin nurkkaa halutaan liu'uttaa ylöspäin. Vähän hankala selittää, mutta piirrän tarvittaessa kuvan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Painoon olen kyllä erittäin tyytyväinen itsekin, vaikka pelkkiä kangaspainoja laskiessa pääsin huomattavasti alhaisempaan lopputulokseen. En aivan aavistanut kuinka paljon tarvittavista lisävarusteluista ja vahvikkeista tuli painoa. Pelkkä katto painoi alle 900 grammaa, eli loput 400 g ovat remmejä, corduraa, nyörejä, terejousta ja D-lenkkejä yms "ylimääräistä roinaa". 1300 grammaa kolmen hengen ja näin korkeasta majoitteesta on melkoisen vähän. Keskitolpankin voi usein jättää kotiin ja tehdä tolpan metsässä tai käyttää vain narua...

      Oivalsinko oikein, että tarkoitit tuolla liepeen nostamista maasta irti vaarnojen kohdalta vai jotenkin maakiiloista ylöspäin? Kuva olisi kieltämättä hyvä ;-)

      Poista
    2. Laitoin kuvan sähköpostiin, kun en sitä tähän kommenttiin taida mitenkään saada :)

      Poista
  5. Sen verran moni otti kantaa tuohon korvausilma-asiaan, että se pisti pohtimaan. Kiitoksia kaikista vinkeistä! :-)

    Ennen kuin alan tekemään tähän muutoksia, aion hankkia hieman käyttökokemuksia kodan käytöstä, koska minulla ei omakohtaisia kokemuksia kodassa yöpymisestä ole vielä lainkaan. Itseasiassa odotin ennemmin jonkun sanovan, että tuosta ovesta vetää tuulella, kun ei ole vetoketjua. Sen puolesta olen oikeastaan iloinen, että projektia sivusta seuranneet kotaretkeilijät ovat kokeneet ratkaisun tiiviiksi. :-) Oven kohdalle ja liepeisiin on kuitenkin helppo lisätä toimintoja, joilla korvausilman saantia voidaan helposti parantaa, tai vastaavasti heikentää.

    Ehkäpä jo ensi viikonloppuna ollaan tässäkin asiassa hieman viisaampia, kun palailen ensimmäiseltä kotaretkeltä takaisin. Tuskin maltan odottaa. Tuon retken kohdekin on muuten varsin mielenkiintoinen, joten kannattaa pysyä kanavalla ;-)

    VastaaPoista
  6. Tuli tuohon korvausilma-asiaan vielä pari ajatusta:

    Kodan alahelmaan, jokaisen sivun puoliväliin yksi lenkki lisää. Kun kotakangas kiinnitetään nurkista maahan, jätetään sivut hiukan löysälle. Kodan pystyyn nostamisen jälkeen nämä hiukan löysälle jätetyt sivut kiristetään vetämällä sivujen puolivälissä olevista lenkeistä narut lyhyen matkan päähän kodan reunasta. Näin kangas nousee jokaisen sivun keskeltä muutaman sentin irti maasta.

    Tässä on se vähän huono puoli, että kodasta tulee helmaa pitkin katsoen 11-kulmainen (oven kohdalle ei tule lisälenkkiä).

    Ja voihan kodan sivuille aina tehdä ihan kunnon tuuletusaukot - alareunan lähelle aukko, jossa hyttysverkko, ja aukon päälle läppä, joka alhaalla ollessaan sulkee aukon tai auki viritettynä suojaa aukkoa sateelta.

    Eikös ole kivaa, kun neuvojia riittää ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava, kun pohdit näitä! Kaikki ehdotukset ja neuvot ovat ehdottomasti tervetulleita. On hauska huomata kuinka monella tavalla periaatteessa saman asian pystyisi toteuttamaan. :-) Kaikki eri vaihtoehdot ei kuitenkaan tule aina itselle mieleen.

      Tuo lenkkien lisääminen vaikuttaa simppeliltä toteuttaa. Sen voisinkin tehdä joka tapauksessa. Lisäisin lenkit aivan liepeen alareunaan, jolloin liepeen voisi vedättää ulkopuolelle narun avulla kuvailemallasi tavalla. Samasta lenkistä liepeen voisi tikulla kiilata vastaavasti maahan kiinni, jos olisikin tarve vähentää ilman pääsyä kotaan. :-)

      Tuuletusaukko olisikin varsin virallinen ja helpposäätöinen ratkaisu ja sen etuna olisi myös tuo hyttysverkko. Sen suuhun voisi tehdä esimerkiksi nyörinkiristimellä toimivan säädön, mutta vaatisi myös lipan ulkopuolelle estämään sateen pääsyn sisään. Toki se olisi hieman työläämpi toteuttaa. Mutta katsotaan kuinka ilma vaihtuu tulevan viikonlopun reissulla :-) Ehkä jotain johtopäätöksiä voi jo sen jälkeen tehdä.

      Lenkit oli tässä vaiheessa erinomainen ehdotus. Lisään niitä kolme jokaisen nurkan väliin.

      Poista
    2. Lisälenkit ovat tosiaan hyvä tapa toisaalta vähentää ilman pääsyä kotaan ja myös - ainakin kovalla tuulella - estää kodan pääsy ilmaan ;)

      Poista
    3. Heh, hyvä pointti tuo viimeinenkin :-D

      Poista
  7. Vastaukset
    1. ;-) Kiitti. Viime hetken viilauksia tein vielä äsken oviaukkoon ja liepeisiin, että on valmiina viikonlopun tositoimiin...

      Poista
  8. Huomenta täältä Oulusta Aki!
    Mielenkiintoinen näkökulma kodasta. Muutama kysymys aiheeseen: Käytätkö kodassa tulia? Pienestä savuaukosta päätellen, tulet on tarkoitus pitää ulkopuolella, vai miten? Itse pidän tulet kodan sisällä. Tuli lämmittää kodan ja pitää sitä kuivana. Oviaukko: Itse ompelin oviaukkoon noin 50 mm leveän tarran, jolla oviaukko pysyy kiinni tuulessa ja tuiskussa. Nippeleistä: Myrskynarujen "pakkaaminen" silloin, kun niitä ei käytetä, siihen kannattaa valita toisenlainen naru, eli käyttää vaikka sp-punoksia, opetella solmut ja rullaamaan narut niin, että ne pysyvät nipuissa, avautuvat helposti ja eivät sotkeennu. Ei tarvita kumirenkaita. Kaikenlaiset karabiinihaat ja muut muovinippelit ovat kyllä turhia tuossa paikassa. Kankaasta: Cordura on erinomainen sellaisissa paikoissa, joissa tarvitaan lujaa repäisylujuutta. Sitten tämä varsinainen seinäkangas: Siinä on sellaisia ikäviä puolia, että se kerää kondensiovettä sisäpintaan ja talvella se tietysti jäätyy, hilseilee nukkujien päälle ja tietysti kastelee makuupussin. Eli reilun 25 vuoden kokemuksella retkeilystä ammatikseni ja harrastuksenani: Kota on hieno majoite moneen paikkaan, mutta ei aina. Minusta keveämpi majoitevaihtoehto retkille, joissa on mahdollisuus olla tulilla, lienee "Lapinloue". Kodallakin on paikkansa. Menestystä projektillesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomentapäivää! Kiitoksia kommentista ja näkemyksistäsi!

      Kyseessä on minun ensimmäinen kotani, enkä ole vielä yhtään yötä kangaskodassa viettänyt. Monessa suhteessa olen siis tämän tyyppisen majoitteen käyttäjänä vasta-alkaja, vaikka retkeilyä olen toki harrastanut pienen ikäni.

      Savuaukon halkaisija on noin 22 senttiä ja se on tuolla hupulla portaattomasti säädettävissä. Aion kokeilla minkälaisia tulia tuolla kodassa pystyy/uskaltaa pitää. Tarvittaessa on mahdollista suurentaa huipulla olevaa aukkoa. Ongelmana oli savuaukon koon määrittämisessä kokemuksen puute, enkä oikein saanut tai löytänyt siihen mitään vinkkiä. Kovasti kiinnostaisi tulia pitää kodan sisällä, mutta ehkä tämän kodan koko on siihen aika pieni. Ainakin, jos majoittujia on useampi kuin kaksi. Risukeittintä uskon vähintään pystyväni tuolla polttamaan, mutta käyttökokemuksien mukaan katsotaan pystyykö nuotionkin tekemään. Oviaukon suunnittelin siten, että edessäkin voi pitää tulia ikään kuin laavulla.

      Olen käyttänyt tuota 2 millistä narua majoitteissani jo muutaman vuoden ajan ja olen pitänyt sen vahvuudesta, venymättömyydestä ja solmittavuudesta. Olen kyllä valmis vaihtamaan toiseen naruun, jos löytyy parempi. Usein ostankin erilaisia nyörejä testattavakseni. Mielestäni kuminyörilenkki on kätevä ja helppo yksityiskohta myrskynarujen laittamiseen siististi. Mikään ei kuitenkaan estä solmimasta niitä myrskynaruja lenkiksi, jos niin haluaa tehdä. Itsekin kaihdan kaikkia ylimääräisiä muoviosia rasittuvissa kohdissa ja jos teen myrskynarut kiinteiksi, jätän karabiinihaat tietenkin pois välistä.

      Tuon kangasmateriaalin alla olen viettänyt vähintään 80-90 % retkiöistäni enkä ole vielä törmännyt suuriin ongelmiin sen kanssa. Ihmettelen miksi kondenssivettä ei syntyisi samoissa olosuhteissa myös muiden kankaiden pinnalle... Ehkä en sitten vain tiedä paremmasta. Pääsyitä käyttää tuota kangasta on se, että sitä saa Suomestakin kohtuuhintaisena ja siitä on helppo paikata kipinänreiät saumateipillä.

      Itse tykkään käyttää tuota kehittelemääni Paulitarppia retkilläni, joka voittaa kyllä louen painossa mennen tullen ja myös käyttöominaisuuksissa, joista tärkein ehkä on sen mahdollisuus kääntää oviaukko purkamatta majoitetta tuulen suunnan muuttuessa. Tämän kodan tein kiinnostuksestani majoitemallia kohtaan ja reissuille, jotka teen perheen tai useamman kaverin kanssa jolloin emme yhteen tarppiin mahtuisi.

      Kiitos. Saapa nähdä mihin suuntaan tämä minun kotani tästä muokkautuu sitten käyttökokemusten perusteella :-)

      Poista
    2. Unohtui vielä heittää kysymys, että minkä kankaan olet kokenut paremmaksi tuon kondensoinnin suhteen ja jos pitää nuotiota kodan sisällä?

      Poista
  9. Onkohan Lapin loue koppiloue (a la AE Jarvinen), vaiko naita ihan kaupasta ostettavia (Vihe yms.) majoitteita? Menee vahan kodasta ohi, mutta kodan yksi vahvoja puolia on riittava korkeus, joka koppiloue-ratkaisussa paranee tavalliseen verrattuna.

    VastaaPoista
  10. Kiitoksia mielenkiintoisen kotaprojektin esittelystä. Ollut mielenkiintoista luettavaa kun on muutamia päiviä tullut tulkailtua kotateltan valmistamista itse. Tässä koitin katella että oliko jossain listää käyttämistäsi materiaaleista ja tarvittavista määristä, mutta en löytänyt. Voisi sitten vähän vertailla omaan listaan ja todeta kuinka pieleen olikaan itse laskenut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppa hyvä :-) Joo, tarkkaa tarvikelistaa en olekaan toistaiseksi jakanut, mutta tässä jotakin:

      - Laavukangasta noin 10-11 metriä
      - Saumateippiä 22 metriä
      - Cordurakangas 0,5 m
      - Kuminyöriä n. 6 metriä
      - Terejousi, 1 m
      - Metallinen D-lenkki, 6 kpl (nurkkiin, lisää tarvittaessa roikotuskäyttöön sisäpuolelle)
      - Neuloja ja lankaa (guetermann mara)
      - 20 mm nauhaa 5-6 metriä
      - 2 mm nyöriä muutama metri
      - Nyörinkiristimiä 6 kpl (oviaukkoon)
      - 10mm kuminauhaa (myrskykiinnikkeiden narupidikkeisiin)
      - Pieniä purjerenkaita n. 20-30 kpl
      - Mitäs muuta...? :-)

      Ei muuta kuin tekemisen meininkiä omaan kotaprojektiisi!

      Poista
  11. Kokemukseni mukaan yksi tehokkain tapa vähentää kondensiota on vedenpitävä lattia. Jopa tunneliteltassa ( jossa kookas absidi) kondensiokosteus vähenee huomattavan paljon kun alla on koko teltan kattava tiivis lattia. Maasta nouseva kosteus on runsasta.

    VastaaPoista

Jätä merkki käynnistäsi kirjoittamalla kommenttilaatikkoon!

Feel free to leave a comment or two in the comment box!