Päivitin kodan mittapiirroksen (Ensimmäinen versio tästä: Kodan mittapiirros, versio 1). Tämä menee toteutukseen. Kiitoksia aiempien kotapostauksien kommentoijille. Olen pyrkinyt huomioimaan saamani vinkit suunnittelussa.
Pidin muut mitat ennallaan, mutta muutin oviaukon uuteen uskoon. Tällä keinolla onnistun todennäköisemmin tekemään helppokäyttöisen ja toimivan kulkureitin ilman painavia ja rikkoutuvia vetoketjuja. Onpahan samalla hieman omaperäisemmän näköinen, kun tällaista aukkoa ei monissa kodissa ole. Samalla säästyy muutama sata grammaa painossa verrattuna edellisiin mittoihin, mutta se ei ollut pääsyy muutoksen tekemiseen.
Aukon päälle tulevan läpän muoto tuskin on kuvan mukaisesti aivan suorakaiteen muotoinen, mutta se tarkentuu tehdessä. Alareunaan (ja varmaan kylkiinkin) ompelen kujan, johon voi pujottaa sauvan tai oksanpätkän, joka pitää läpän paikallaan alhaalla. Lisäksi teen reunoihin kiinnikkeet, jotta läpän voi varmistaa esimerkiksi yön ajaksi vaarnoihin tai muuhun kohtaan tai nostaa oven "katoksi" kulkureitin päälle. Sadeläpän alle tulee verkko-ovi ja kummankin voi erikseen rullata ylös tarpeen ja kelin mukaan.
Aukon päälle tulevan läpän muoto tuskin on kuvan mukaisesti aivan suorakaiteen muotoinen, mutta se tarkentuu tehdessä. Alareunaan (ja varmaan kylkiinkin) ompelen kujan, johon voi pujottaa sauvan tai oksanpätkän, joka pitää läpän paikallaan alhaalla. Lisäksi teen reunoihin kiinnikkeet, jotta läpän voi varmistaa esimerkiksi yön ajaksi vaarnoihin tai muuhun kohtaan tai nostaa oven "katoksi" kulkureitin päälle. Sadeläpän alle tulee verkko-ovi ja kummankin voi erikseen rullata ylös tarpeen ja kelin mukaan.
Lisäsin 15 sentin liepeen kattokolmion kappaleeseen. Laskin, että sen voi leikata samasta kangasleveydestä. Säästän ison määrän ompelussa ja leikkaamisessa, kun ei tarvitse ommella lievettä kiinnittäessä tuplattua saumaa kiertämään koko maanvastaista sivua. Koko maanvastaisen sivun pituus muuten on 9 metriä ja kaikenkaikkiaan saumametrejä tulee noin 70-80. Hehkukoon Husqvarnan laakerit jälleen punaisena.
Merkitsin ympyröillä kiinnityspisteiden paikat. Alemmat myrskynarujen paikat on huomioitu siten, että matalampi pystytys on mahdollinen tarvittaessa. Yli 180 senttiä korkea alue on väritetty harmaaksi.
Alla mittapiirroksia monelta kantilta.
Sivusta ja edestä. Vaimo piirteli pöllöjä... Aina ilmestyy hauskoja piirroksia kuviin, kun hetken silmä välttää. |
Kuvat ylhäältä ja kulmittain oviaukkoa kohti. Renkailla merkitty kiinnityspisteiden paikat. |
Quiltin ulkomailta saapuvat materiaalitoimitukset ovat viipyneet tien päällä ja laivauksessa sen verran, että kotahommaakin on ehtinyt miettimään. Toissapäivänä laskin jo ketjukäyrät kattokolmioiden kylkiin ja tein kaavan. Eilen leikkelin kankaat, mutta palaan niihin aiheisiin myöhemmin kuvien kanssa.
Voisiko oviaukko olla alaspäin kapeneva? Ajattelen sadesäätä, jossa oven suojaläppä on viritetty katokseksi kulkureitille. Oviaukon yläosa, joka on lähellä katosta, on hyvin sateelta suojassa, mutta alaosasta, joka jää kauas katoksesta, tulee helposti sade sisään, jos vähänkin tuulee. Jos oviaukko on alhaalta kapea, jää se paremmin katoksen suojaan.
VastaaPoistaOvi näyttää olevan sen verran korkea, että siitä astutaan sisään, ei ryömitä. Silloin alaosaan riittää leveys, josta jalat mahtuvat kulkemaan. Yläosassa tarvitaan enemmän leveyttä, jotta selässä oleva rinkka ja muut kantamukset saa sujuvasti sisälle.
Ja olisihan se alaspäin kapeneva ovi aika jännän näköinen :)
Kiitos vinkistä. Periaatteessa oviaukko voisi hyvinkin olla sen muotoinen, mutta ehdin jo leikkaamaan kankaan. :-D
PoistaItse pohdin, että lipaksi se laitetaan nimenomaan pienellä sateella, mutta isommalla varmaan suosiolla kokonaan kiinni. Poutasäällä joutaa olla rullattuna ylös. Ajattelin pienentää sateen sisään pääsemisen mahdollisuutta tekemällä oviläpästä alaspäin levenevän. Sillä pitäisi olla jotakuinkin sama vaikutus kuin alhaalta kavennetulla oviaukolla ja samalla pienenee se mahdollisuus, että oven reuna luiskahtaisi tuulenpuuskalla jostain reunasta oviaukon sisään. :-)
Nelikulmainen oviaukko kolmiossa on hieman kinkkinen ja eihän siinä oikeastaan ole mitään logiikkaa. ;-) Suurin ongelma lienee se, että kulkuaukon korkeus kasvaa leveyden kustannuksella ja päinvastoin. Eli saat vain kapean oviaukon, jos haluat siitä korkean ja leveästä oviaukosta tulee vängällä matala. Kompromissina leikkasin oviaukon kooksi 52 * noin 130 cm (en muista tähän hätään tarkkaa korkeutta), josta mahtuu kulkemaan kumarassa. Livenä 52 cm leveys vaikuttaa yllättävänkin riittävältä, vaikka omasta mielestäni se kuulosti ja näytti alkuun hahmotellessa kapealta.
Lisäleveydenkin järjestäminen on tosin jo mietitty; oviaukon alareunan voi tehdä alhaalta halkaistavaksi, jolloin oviaukon reunat voi kääntää tarvittaessa viereisille kyljille esimerkiksi leppoisalla kelillä, leiriä purkaessa tai avoimien ovien päivänä, kun kulkutilaa tarvitaan eniten... :-)