Muutama viikko sitten viimeisen kesätyöpäivän aamuna vanha kunnon 80-luvun Tunturin Retki 12 käyräsarveni hajosi. Liikennevaloista polkaistessa kampien välinen akseli rungon sisältä meni poikki ja kammet tipahtivat eturattaineen pyörän eri puolille keskellä tietä. Keräsin romuni, nostin pyörän puistoon puuta vasten, lukitsin tavan vuoksi (vaikka ei kai sitä kukaan siitä olisi ainakaan polkenut pois) ja talsin lähimmälle nyssepysäkille jatkaen matkaa työpaikalle julkisilla. Pitkään muhinut ajatus uuden pyörän hankinnasta sai hieman vauhtia.
Pyysin tarjouksia ja kävin koeajamassa muutamissa eri liikkeissä. Olin jo melkein ostamassa Meridaa, kun päätin käydä vielä yhdessä liikkeessä. Siellä minulle tarjottiin viime vuoden Focuksen cyclocrossia, malliltaan Mares AX 4.0 DISC ltd 2014. Polkaisin pienen lenkin ja hyvältähän se tuntui. Liian hyvältä. Uudet käyräsarvet ovat niin näppäriä. Vaihteita voi napsutella jarrukahvoista ja tuossa mallissa sattuu olemaan kapealle yläotteelle vielä lisäjarrukahvatkin, eli jokaisella otteella pystyy myös jarruttamaan, mikä on mielestäni hyvä asia varsinkin kaupunkiajossa. Levyjarrullisella pyörällä en ollut koskaan ajanut aiemmin ja ero tehossa vannejarrullisiin oli huikea.
Säädin myyjän kanssa pyörän säädettävät osat minulle passeliksi ja viimeinen jäljellä ollut koko osoittautui olevan kuin minulle tehty. Pyysin tarjousta pyörästä lokarien, tarakan ja lukon kanssa, koska pyörä oli tulossa myös retkiajoon. Kuljen myös työ- ja koulumatkat pyörällä joka taupausessa kelistä riippumatta, eli lokaritkin pitää pyörässä olla. Yllättäen tarjous koko paketille osineen valmiiksi asennettuna olikin alempi kuin hintalapun tarjoushinta, kun kyseessä oli viimeinen yksilö tuota vuosimallia.
Meridaan ei olisi saanut runkokiinnitteistä tarakkaa, vaan pelkästään satulaputkeen kiinnittyvän, ja se ohjasi hinnan ohella päätöksentekoa Focuksen suuntaan. Hyvästä tarjouksesta huolimatta perjantaisella reissullani päätin vielä jättää pyörän liikkeeseen ja nukkua viikonlopun yli asian kanssa.
Maanantaina menin nyssellä Kaukajärvelle ja poljin uudella pyörälläni takaisin.
Punainen väri on sävy sävyyn kypsien pihlajanmarjojen kanssa. |
Pyörän teknisiä tietoja:
- Focus CC kolmois-ohennettu hydroformattu alumiinirunko
- Sisäiset vaijerinviennit
- Kiinnikkeet tavaratelineelle & aisalokasuojille
- Focus alumiinihaarukka
- Shimano 105 takavaihtaja
- Shimano Sora etuvaihtaja
- Shimano Sora vaihdevivut
- Shimano Sora kampisarja
- Shimano RM66 navat , Concept kehät
- Shimano R515 mekaaniset levyjarrut
- Tektro lisäjarrukahvat
- Concept SL satulatolppa
- Concept EX satula
- Concept SL ohjainkannatin
- Concept SL ohjaustanko
- Schwalbe CX Comp renkaat
- Väri: Musta/Punainen
Tässä mallissa on vakiona lisäjarrukahvat. |
Cyclocross. |
Takavaihtaja on parempaa Shimanon 105-mallia. |
Kahdessa viikossa olen nyt ehtinyt ajamaan pyörällä yhteensä rapiat 200 kilometriä lapsenistuimen kanssa ja ilman. Oikeastaan pyörä tuntuu kokoajan paremmalta. Suurilta osin paremman tuntuiseksi muuttuminen johtuu varmasti erilaiseen satulaan ja ohjauslaitteeseen tottumisesta, mutta on siinä kaikenkaikkiaan huikea ero vanhaan 80-lukulaiseen. Rullaa kevyesti ja vaihteiden vaihtaminen sujuu kuin formuloissa ikään. Tunturissanihan vaihteet vaihdettiin rungossa olevista vivuista. Pohdiskelinkin tuossa, että olisi tällä pyörällä mennyt Pirkan Pyöräily ja pyöräretki Tampereelta Uuteenkaupunkiinkin huomattavasti kevyemmin. Cyclocross ei pelkää sorateitäkään, vaan on sielläkin oikein mukava ajettava. Talveksi laitan talvirenkaat.
Muutama vuosi sitten tekemieni pyörälaukkujen sopivuutta en ole vielä ehtinyt testaamaan. Toivottavasti muutaman viikon sisään joutaisi pienen yön yli pyöräretkenkin tekemään. Voi olla, että laukkujen kiinnitystä ja ehkä kokoakin joudun muokkaamaan, mutta se ei haittaa. Varusteeni ovat kutistuneet laukkujentekoajoista niin paljon, että tarakkanyssäkät voisivat nykyään hyvin olla reilusti pienemmät. Etutavaratelineenkin tuohon saisi kiinni, joten täytyy miettiä hankkisinko sellaisen ja suunnittelisin retkivarusteille omia sijoituspaikkoja tasaisesti pyörän eri puolille taatakseni vakaan ajon täydessä retkilastissakin...
Hyvännäköinen pyörä! Ja näyttää renkaatkin sen verran paksuilta, ettei tarvitse pelkkiä pikiteitä ajella.
VastaaPoistaEtutavarateline olisi kyllä hyvä. Tasapainottaa kokonaisuutta mukavasti, jos kaikki paino ei ole takana. Tietysti sun varusteet on kevyempiä kuin keskivertopyöräretkeilijän, joten kokonaan taakse sijoitettuina eivät tee pyörää yhtä takapainoiseksi kuin esim. minulla kävisi :)
Ilmeisesti pyörästä puuttuu vielä seisontatuki? Kun nojailee puuhun noissa kuvissa.
Jep, on tuossa leveämmät renkaat kuin vanhassa pyörässäni. Hyvä meininki on ollut polkea noita hiekkapäällysteisiä pyöräteitä, joita pitkin pääsen melkein koko matkan mm. koululle.
PoistaKävin vakoilemassa kuvia sinun pyörästäsi. Voin kuvitella eron ajettavuudessa, kun vertaa retkilastattua pyörää etulaukuilla ja ilman. :-) Minä en ole etutavaratelineellisellä pyörällä koskaan ajanut. Sarvista olen parin-kolmen kilon etulaukkua (BW:n tetsarin takalaukku) roikottanut pyöräretkillä. 10-20 kg takapainoisuuteen olen tottunut, kun usein on toinen lapsista takana omassa istuimessaan. Täytyy mietiskellä mikä olisi noille minun varusteilleni paras tapa kuljettaa.
Seisontatukea ei tuossa pyörässä tosiaan ole :-)
Jos seisontatuen laitat, niin laita sellainen, joka tulee takanavan kohdalle. Silloin tuki pitää myös lastatun pyörän pystyssä :)
PoistaPyöräsi näyttää olevan jäykällä etuhaarukalla. Silloin laukkutelineen asennuskin lienee aika helppo homma. Minulla kun on joustokeula, niin siihen oli tosi vaikea löytää sopivaa telinettä, ja sen sopivankin kanssa piti vähän säätää, että sai sen kunnolla kiinni.
Minun etuteline on mallia XLC-LR-F01 (http://www.bikester.fi/xlc-lr-f01-etuhaarukkateline-tavarateline-eteen-harmaa-punainen-5463.html). Sen kiinnitys ei ollut mahdollista mallikuvan mukaisesti, mutta pienen miettimisen ja rautakauppareissun jälkeen kiinnitys onnistui omalla virityksellä :)
Seisontatuki saattaa hyvinkin tulla kysymykseen :-) Koulullakin telineen löytäminen on niinä päivinä hankalaa, kun luennot alkavat myöhemmin. Polkupyöriä melko runsaasti siellä pihalla... Mutta sehän on pelkästään hyvä asia :-)
PoistaEi jää ainakaan hinnasta kiinni tuo etutavarateline. Katselin jo ennen ostamista myyjän kanssa niitä kiinnityspisteitä mihin tuon tavaratelineen kiinni saa. Ei pitäisi olla hankala homma. Ensi kesän retkiä ajatellen olisikin hyvä projekti tehdä pyörälaukut viimeisen päälle kuntoon. Saariston rengastie kiinnostaisi käydä ainakin polkemassa... Jos jo ensi kesänä joutaisi ;-)
Hyvältä näyttää!
VastaaPoistaTeillä näkyy olevan myös pihlajanmarjoja, joihin vertailla sävyjä, täällä niitä ei ole yhtään :-)
Sipe
On se mainio pyörä :-)
PoistaPihlajoissa on marjoja vaihtelevasti. Noissa pihalla olevissa parissa puussa on niin paljon, että näyttää siltä kuin oksat kohta katkeaisivat. Neljä tai viisi pihlajapuuta taitaa olla vielä lisää tuolla kadun varressa ja niissä ei ole lähellekään niin paljon. Mistä lie johtuu. Pihlajanmarjoissahan on myös maussa hurjasti eroa eri puiden välillä... Mahtaako olla jotain yhteistä niillä asioilla...? :-)
Pihlajoista tuli vielä mieleen, että sitähän kasvaa koko Suomessa. Näin mm Ylä-Lapin hirvenmetsästysreissulla melkein Nelisatasen huipulla pihlajan. Nelisatanen on saanut nimensä korkeudestaan eli aika korkeallakin paikalla tuo näemmä viihtyy. Pihlaja erottuu siellä helposti ruskasta eri värisenä, kun osaa katsoa. :-) Vähän niin kuin haavatkin erottuvat Lapin ruskassa vähemmistönä jo kauas.
Hieno pyörä! Itsekin kun viime vuonna hankin cyclocrossaria, koeajoin vastaavan Focuksen. Erinomaisen tuntuinen pyörä, mutta ei sopinut omille mitoilleni, joten päädyin toiseen merkkiin. Tuolla varmasti polkee pitkätkin taipaleet mukavasti. Talviajossa pidän droppitankoa ja matalahkoa ajoasentoa epävakaana, joten ajan mieluummin hybridillä. Mutta kyllä monet tuntuvat cyclocrossaria ihan menestyksekkäästi käyttävän läpi talven, eli makuasia kai.
VastaaPoistaTarkkana saa olla pyörän mittojen kanssa. Aika arvokkaita pelejä ostaa väärän kokoisena :-)
PoistaHyvä pointti tuo talviajettavuus.. Hybridi onkin todennäköisesti siinä hommassa parempi ajoasennon kannalta. Mutta tässä joutuu vähän kompromisseja tekemään, kun ei pysty useita pyöriä pitämään. Pitävämpään suuntaan kuitenkin olen menossa, kun nyt olen päättänyt ensimmäistä kertaa ne talvirenkaatkin laittaa. :-D Olisi kiva, jos olisi ne omilla kiekoillaan, mutta varmaan nyt vaan vaihtelen niitä päällyskumeja....