sunnuntai 15. elokuuta 2021

Pulpettiveneen uuden ohjaamon rakentelua

Puutyöt ovat minulla käsitöiden suosikki, mutta asuinpaikat viime vuosina eivät ole liiemmin tukeneet sitä harrastusta ja käsityöt on painottuneet kangasprojekteihin. Tällä kertaa vaihteeksi veistellään kuitenkin jotain puusta. 


 

Vanhassa Poosu-pulpettiveneessä ohjaus on aina ollut harmittavan matalalla, kun ratti on istuessa polvien korkeudella ja seistenkään ei ylety selkä suorana ottamaan ratista kiinni. Aloin tästä syystä rakentamaan uutta korkeampaa ja samalla hieman leveämpääkin pulpettia.

Materiaalina on filmivaneri, jota käytin muutamaa soiroa lukuunottamatta kokonaan 12x600x2500 palan. Nurkat on vahvistettu kolmiorimalla ja kiinnitykset tehty ruuveilla. 

Helppoa hommaa. Pistosahalla kappaleet oikeaan muotoon ja sitten vaan kiinni. Laatikon kokoaa reilussa tunnissa.

Maalauksessa käytin valkoista venemaalia, joka on kaiketi kuivuttuaan sellaista, ettei se ole kovin luistavaa. 

Ohjaamon leveys ja korkeus on 600 milliä. Laatikko tulee lisäksi reilut 200mm irti veneen pohjasta, joten ylätason pinta on jossain 800mm tietämillä tai vähän sen yli. Syvyyttä on 450mm. Päälikannesta ensimmäinen 30 senttiä on kallistettu sen verran, että vesi ei jää siihen seisomaan ja rattia varten viimeinen 15 senttiä on kallistettu 45 asteen kulmaan. Ratin yläreuna nousee tällä ratkaisulla lähelle metrin korkeutta veneen lattiasta, johon ylettää hyvin myös seisten ajellessa.

Tasaisempaan kanteen on hyvä kiinnitellä kaikuluotainta, mahdollisia sähköjen nupikoita ynnä muita. Tässä vaiheessa se on lähinnä tilavaraus. Hyllytasonkin tein tuonne kansilevyn alle. Johonkin reunaan varmaan tulee vapatelinettä ja mitä nyt sitten keksiikään käytössä. 

Alla kuvia työvaiheista. Seuraavassa osassa tätä varmaan kiinnitellään veneeseen, mutta antaa nyt maalipinnan kuivua rauhassa.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä merkki käynnistäsi kirjoittamalla kommenttilaatikkoon!

Feel free to leave a comment or two in the comment box!