perjantai 27. maaliskuuta 2015

Muotkan reissun reittikartta ja asiaa varusteista

Vaeltelin Muotkatuntureilla 21-24.3.2015. Varsinaiseen reissukertomukseen pääset tästä linkistä.

Varusteet sikin sokin Riekonpyytäjän kammin edustalla

Reitti

 



Muistelin tuossa kuljetun reitin viivaksi kartalle ja laitoin päivämatkat eri väreillä. Ensimmäinen päivä on sinisellä viivalla, toinen punaisella ja kolmas jälleen sinisellä. Kokonaismatkaa kolmessa vuorokaudessa kertyi noin 62 kilometriä. Mittailin matkan retkikartasta, joka on mielestäni näppärä karttapalvelu. Hanki kantoi sopivasti ja tuollaisen parin kymmenen kilometrin päivämatkan sivakoi kevyesti. Mitään virallista polkureittiä ei tuossa mennyt (niin kuin ei muuallakaan Muotkalla mene), joten suunnistustaitoa täytyy olla mikäli Muotkan suuntaan lähtee tarpomaan.

Laitoin reittikartan myös Driveen (siellä on parempi zoomailla tarkemmin) ja kansio toimii tästä linkistä. Samassa kansiossa on reissun varustelista.

Goal Zero -aurinkopaneeli

Aurinkopaneelista kirjoittelin jo aiemminkin ja lupasin ottaa sen kokeeksi matkaan Muotkalle. Auringonpaistetta riitti ensimmäisenä päivänä koko päivän ja toisena päivänä aamupäivän oli kirkas taivas, kunnes meni pilveen loppupäiväksi. Kolmas aamu oli jälleen kirkas, mutta ei ollut silloin mitään mitä olisi ladannut, kun kaikki akut olivat täynnä. Onnistuin siis tuona alun aurinkoisena aikana lataamaan AA-akut täyteen ja latasin niillä kännykkäni ja käytin otsalampussa samoja virtasia. Radiopuhelimen ja kameran oma akku ei ehtinyt reissulla vielä tyhjenemään, joten niihin en varavirtaa tarvinnut, mutta sitä olisi ollut tarvittaessa. 

Paneeli kulki vaivattomasti ahkion päällä hiihdellessä ja toimitti virkaansa siinä. Aurinkopaneeli on ihan hauska tapa tuottaa tarvitsemansa sähkö reissussa. Tämä paneeli on 7 watin tehoinen ja tuntuu olevan tuohon omaan vähäiseen metsässä mukana kulkevaan elektroniikan määrään varsin sopiva.


OAC WAP 127 -lumikenkäsukset

OAC WAP 127 -lumikenkäsukset
Reissussa minulla oli vuokralla suomalaisen OAC:n valmistamat WAP 127 senttiset lumikenkäsukset uusilla EA siteillä. Viime talvena minulla oli Riisitunturin reissulla vuokralla saman firman valmistamat KARit vanhemmalla X-Trace siteellä. KARit ovat parikymmentä senttiä pitemmät kuin WAPit. Muita lumikenkäsuksia en ole käyttänyt, joten vertailuni pohjautuu noihin kahteen malliin.

Pituudesta en huomannut eroa käytännössä. Peruskulkeminen oli aivan samanlaista WAPeilla kuin KAReillakin. Kantavuus riitti minulle hyvin, tosin olen melko kevyt (n. 72 kg). Ehkä painavammalle tai rinkan kanssa kulkevalle tuo pitempi malli sopisi paremmin.

Pito suksessa on aivan huikea. En muista vaihtaneeni kuin kahdessa kohdassa haarakäynnille ylämäkiä kavutessani, vaikka Kyyry oli taakkana perässäni. Keventää ja nopeuttaa ylöspäin menemistä kummasti, kun saa pitää sukset menosuuntaan eikä tarvitse nostella. Pitokarva on pohjassa kiinteästi, joten toki jarruttavaa vaikutusta on sitten alamäessäkin, mutta ainakin ahkiota vetäessä on ihan hyvä, että vauhti ei nouse liian kovaksi. Mukavasti löytyi mäkiä, jotka sai tulla ihan lasketellen alas, vaikka loivemmissa joutui vielä lykkimään sauvoilla vauhtia.

Mielestäni suksen kärki saisi nousta hieman enemmän ylös. Hangen upottaessa suksen kärki jäi muutaman kerran kovan kuoren alle ja suksi oli vaikea nostaa taas pinnalle. Epäilen, että korkeammalle nouseva kärki nousisi sieltä itsekseen ylös paremmin.

Nyt vuokralla olleissa WAPeissa ei ole teräskanttia. Se olikin vakava puute paljakkaan nousemisen jälkeen. Avotunturissa lumi oli muuttunut pinnaltaan hyvin kovaksi, jopa jäiseksi. Ilman teräskanttia oli huomattavia ongelmia hiihtää rennosti sivurinteessä, kun suksi tahtoi liukua suoraan rinteen suuntaisesti alaspäin. Lisäksi jäisissä alamäissä ei pystynyt jarruttamaan, mutta onneksi Muotkatunturit ovat pääosin muodoiltaan loivapiirteisiä, eikä tästä aiheutunut vaurioita kalustoon eikä itselle. Muutaman kerran tosin vähän pelotti tulla täydellä kaasulla alas ennen kuin löytyi taas pehmeämpää hankea kovan kuoren päältä. Pari kertaa jouduin ottamaan sukset pois jyrkemmässä rinteessä, kun en uskaltanut laskea. Jos ostaisin lumikenkäsukset itselle omaksi, päätyisin teräskantin vuoksi KAReihin.

Sitten vielä siteistä. Kiinnitysmekanismi uusissa EA siteissä vaikutti vastaavalta kuin X-Tracessakin. Side on helppo kiinnittää ja avata syvässäkin lumessa ja tuntuu toimivan luotettavasti. EA siteen pituuden säätö on muutettu helpommaksi käyttää kuin mitä se X-Tracessa oli. Tosin sitä pituuttahan ei tarvitse kokoajan edes muutella. Yhdellä kengällä nytkin hiihtelin jolloin riitti, kun alussa sääti siteen pituuden kohdilleen. EA siteeseen on lisänä tullut paksu kuminauha kengän alle jäävään levyyn, joka antaa periksi, jos siteen pituus pitäisi muuttua hiihtäessä esimerkiksi kengän taipumisen vuoksi. Joku vertasi sitä kumia auton tasauspyörästöön. En kuitenkaan aivan päässyt kärryille, mikä tuon kumin hyöty lopulta on. Loppumatkasta Nuhppirille kiivetessä alkoi suoraan sanottuna ärsyttämään, kun jokaisella askeleella tuo kumi venyi muutaman sentin ja kenkä valui taaksepäin siteessä ennen kuin seuraavalla askeleella kumi taas palautui ja siirsi kengän vanhaan paikkaansa. Liekö tuo joku markkinointikikka, että tällaista ei muilla valmistajilla ole. En ainakaan sellaista X-Tracella hiihtäessä osannut kaivata, joten pidän sitä turhana kunnes joku todistaa sen hyödyt. Henkilökohtaisesti pidän X-Trace -siteestä enemmän, vaikka suuria eroja ei olekaan.

Paulitarppi

Itse tehty liepeellinen Paulitarppi pelitti taas niin kuin ainakin ja toimii minulla jatkossakin ympärivuotisena majoitteena. 

Yö -25 asteessa Riekonpyytäjän kammin edustalla.


Yhtä uudenlaista pystytystapaakin tuli kokeiltua Stuorraäytsin lammella, kun unohdin kirveen kämpälle enkä saanut nauloja hakattua jäähän. Levitin tarpin jäälle ja lapioin reilusti lunta kolmen reunan päälle. Sitten nostin keskitolpan sopivan kireäksi siten, että lumet eivät valuneet reunan päältä pois. Tämän jälkeen nostin oviaukon normaalisti teleskooppisauvalla ja vedin narun lumeen tökättyyn lumilapioon. Hyvin pysyi niinkin pystyssä, vaikka oli melko tuulista. Tosin aivan niin kireä ei pystytys ollut kuin normaalisti ja oviaukon reunat vähän heiluivat tuulessa.

Pystytys jäällä Stuorraäytsin lammella.


Yö -18 asteessa Pisto-ojan tienoilla. Nuotiota ei pidetty yöllä.

 

Deerhunter Blizzard -metsästyshanskat

Deerhunter Blizzard.
En ehtinyt ennen Muotkalle lähtemistä tekemään itselleni tuulenpitäviä hanskoja ja päädyin ostamaan sellaiset. Omistan Deerhunter Montana -metsästyspuvun ja lähinnä katselin Deerhunterin hanskavalikoimaakin. Hanskojen piti olla sellaiset, että ne kädessä pystyy käyttämään myös asetta. Huomasin ostettuani, että myös kameran käyttö onnistuu tuollaisilla metsästykseen suunnitelluilla hanskoilla, joissa liipaisinsormi on jätetty erikseen. Se oli siis hyvä ominaisuus tällä reissulla, jonne otin vain kameran ja jätin haulikon asekaappiin.

Tuulenpitävyyttä hanskoilla sitten olikin todella. Minkäänlaista vetoa ei ollut havaittavissa edes Avzegasoaivilla, jossa tuuli oli hyvin kovissa lukemissa. Samalla hanskojen hengittävyys oli surkea. Kädet hikoili jopa -20 asteessa hiihtäessä. Siinä mielessä hanska toimisi varmaan paremmin jossain passihommissa, jossa liikkua ei tarvitse tai liike on hyvin verkkaista. Hanskat kastuivat hiihtohommissa sisäpuolelta ja kuivattaminen oli hankalaa, koska tumppuja ei pysty kääntämään kokonaan ympäri. Toisaalta, Blizzardit tuntuivat lämpimiltä kosteanakin, joten varsinaista ongelmaa ei kosteuden kertymisestä vielä noin lyhyellä reissulla aiheutunut. Parempi kääntömahdollisuus pitäisi kuitenkin olla, jotta kuivattaminen olisi helpompaa. Täytyy katsoa pystyisikö sitä parantamaan jollain pienellä muokkauksella.

Anorakki

Tein itselleni anorakin muutama viikko sitten.  Käytin takkia hiihtämisen aikana Muotkalla. Tuulenpitävyytensä ansiosta takin alla ei tarvinnut pitää kuin maksimissaan kahta ohutta paitaa edes Avzegasoaivin huipulla, jossa tuuli oli hirmuinen ja lunta pöllysi vaakatasossa! Aika mainiota. Takilla on painoa vain 400 grammaa, joten kevyellä varustuksella pystyy olemaan liikkeellä. Kengurutaskuun sai käden ulottuville kartan ja kännykän lämpimään. Kompassi oli ranteessa. Tosi hyvä takki!


Aamukahvin keittelyä kaasulla -22 asteessa.



Siinä muutamia ajatuksia eräistä varusteista. Kaikki varusteet olivat käytössä reissun aikana mitä on varustelistallakin. Toisaalta puutteitakaan ei ilmennyt. Hyvät talvivarusteet muuten paitsi esimerkiksi Trangia olisi varmempi keitin. Aika iso osa varusteistani on jo itse tehtyjä. Mukaan lukien ahkio (JR-27, Kyyry nimeltään). Sekin pelitti jälleen kerran moitteetta ja liukui perässä kevyesti. Kerran irtosi aisa, kun sähkösuojaputkena toimivan aisan joustavaan kasteluletkun pätkään kiristävä klemmari ei ollut riittävän kireällä, mutta se oli helppo kiinnittää takaisin.

Stuorraäytsi

14 kommenttia:

  1. En ole (vielä) uusia X-Trace EA -siteitä päässyt kokeilemaan, mutta olihan vanhoissakin (sekä alkuperäisessä että seuranneessa Pivot-mallissa) vastaava jousto, tosin toteutettuna jousilla kumin sijaan. Ilmeisesti se on pakko olla siinä, jotta kengän pohjan taipuminen ei rasita siteen rakenteita vaan kuormittaa varta vasten siihen tarkoitettua kohtaa eli joustoa. En usko, että side toimisi täysin jäykkänä. Helppohan se olisi kyllä testata omilla siteilläni kun estäisi liikkeen taaksepäin esim. teipillä.

    Anorakki näyttää tosi hyvältä! Ehtisipä kesällä/syksyllä ommella itsellekin vähän vaatteita...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, hyvä oikaisu. Epäilen, että tuo jousisysteemi toimi "huomaamattomammin" ylämäissä, kun jäi minulta huomaamatta kokonaan. :-) Mitään kengän nuljumista en silloin Riisitunturilla havainnut, mutta nyt Muotkalla kenkä teki siteessä ainakin parin-kolmen sentin liikettä ylämäkeä kavutessa. :-S

      Kiitos :-) Minä olen suunnitellut seuraavaksi tuulenpitävien housujen ompelua. Kouluhommia on huhtikuulle niin paljon, että aivan pian en ehdi aloittamaan. Kaavat saisi helposti ryöstettyä yksistä heikkolaatuisista henkkamaukan reisitaskuhousuista, jotka ovat malliltaan mainiot... :-)

      Poista
  2. Mukavan näköinen reitti. Minä rupesin retkikertomuksesi innoittamana tutkimaan Retkikarttaa löytääkseni bussikyydillä liikkuvalle sopivia vaihtoehtoja. Esimerkiksi Karigasniemi - Geatkebassi - Kaamasmukka olisi tuollainen 60-70 km reitti. Sen tällainen nautiskeluun ja verkkaiseen etenemiseen taipuvainen keski-ikäinen vaeltajakin kulkisi neljässä päivässä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuolla suunnittelemallasi reitillä saisi hyvän läpileikkauksen Muotkalle tyypillisistä metsäisemmistä maastoista ja myös avotunturia ja upeita näköaloja. :-) Stuorraäytsi on myös jonkin sortin "pakko nähdä" -kohde Muotkalla ja sekin osuisi reitille. :-) Karigasniemelle kulkeva bussi tuntuu napsivan matkustajia kyytiin myös muualta kuin harvakseltaan olevilta varsinaisilta pysäkeiltä eli julkisillakin pääsee alueelle hyvin.

      Geatkebassi viitannee muuten jotenkin ahmaan. :-) Wikipediasta niin päättelin, kun ahma on pohjoissaameksi geatki. Olisi mukava ymmärtää paremmin noita Muotkan paikkojen nimiä. Koarvikodds on ainakin käyräkynsi :-D Sitten Nuhppirin ympäristöstä löytyy kahvinkeittoon viittavia paikannimiä :-)

      Poista
    2. Minä puolestani löysin netistä sivun http://people.uta.fi/~km56049/same/adjektry.html, jonka mukaan "bassi" tarkoittaa pyhää. Ilmeisesti tuolla sivulla olevat sanat ovat nimenomaan pohjoissaameksi.

      Samalta sivustolta löysin muuten pienen pohjoissaame - englanti -sanaston: http://people.uta.fi/~km56049/same/svocab.html - siitä vain opiskelemaan :)

      Poista
    3. No kappas :-D Hyvä homma, täytyypä perehtyä sanastoon..

      Poista
  3. Huomasin, että noilla WAP:ien siteillä tuntuu olevan taipumusta jäätyä taka-asentoon.. ja kengän etupää lähtee sitten aika helposti pois paikoiltaan. Mulla hulahti koko toinen suksi suorravzin virtapaikassa veden alle. Side ja nousukarva tietenkin jäätyi. Sain sitten rassattua siteen ja pohjan suht puhtaaksi, mutta ajo-ominaisuudet "hieman kärsi". Pidosta ei ainakaan ollut puutetta.

    Rassatessa se kumilenkki irtosi paikaltaan, enkä olisi saanut sitä paikoilleen ilman työkalua. Side toimi ehkä max 200m ja veti uudelleen jumiin putsaamisen jälkeen. Onneksi tuvalle ei ollut pitkä matka, niin sain yön aikana karvan ja siteen sulateltua ja kuivattua täysin.

    Side pitää myös aika kovaa meteliä. Kitinää ja kolinaa. Kitinä johtuu ilmeisesti siitä pituussuntaisesta liikkeestä. Kolahdus tulee aina, kun siteen muovinen pohja osuu suksen yläpintaan. Siinä siteen oranssissa palikassa olevat terästapit tekivät myös kuopat suksen yläpintaan.

    Ja tosiaan siihen ei kovin suurta kinosta tarvita, kun WAP:n kärki jo haukkaa mäenlaskuhommissa.

    5päivää/100km kokemuksella en ostaisi.

    WAPeissa pitäisi siis olla pituutta enemmän, korkeampi kärki, teräskantit.. ja siteet, jossa olisi vähemmän liikkuvia osia.. Nousukarva toimi hyvin lumella. Jäällä ja alamäessä nuo sukset eivät toimineet. Erityisesti jäisessä alamäessä ohjattavuutta ei ollut ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä pointteja. Minullakin se sitä kitisi silloin kolmantena päivänä. Onhan se hieman rasittavaa kuunneltavaa muuten niin hiljaisessa erämaassa :-) Kengän etupää ei minulla lähtenyt paikaltaan, mutta aika isoa liikettä kenkä ylämäissä siteessä teki. Ja sekös oli rasittavaa.

      Suksen joutuminen veteen lienee kaikista pahin mitä sille voi tapahtua. Epäilen, että ilman kämppää ei sulattaminen onnistuisikaan. Nuotiolla ainakin olisi todella hankalaa ja olisi riski aiheuttaa vaurioita sukseen. Mutta pakkohan sitä jotain olisi yrittää, jos ei autiotupaa olisi lähettyvillä...

      Sillä teräskantilla tekisi jo paljon. Mutta se kanttihan taitaa löytyä sekä saman mittaisista Altai Skis Hokeista että OAC:n KAReista, joten sellaisiakin vaihtoehtoja on. KAReilla ei silloin Riisitunturilla päässyt paljon jäisellä lumella laskemista kokeilemaankaan, kun lumi oli silloin helmikuun lopussa tunturien huippuja myöten täysin pehmeää. Ehkä suksi on myös liian leveä, että kantin saisi kunnolla puremaan kovapintaiseen hankeen.

      Teillä oli loppureissulla niin hurjat reittivalinnat, että en tiedä millaisilla suksilla niistä tullaan ahkio perässä ehjin nahoin alas :-D

      Poista
  4. Tuosta Goal Zero -aurinkopaneelista kysymys: toimiiko se ollenkaan pilvisellä säällä? Yritän löytää omaan käyttööni jonkin sellaisen aurinkopaneelilaturin, jolla saisin virtapankkeja ladattua reissussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei se paljon pilvisellä säällä lataa. Mittailin sitä joskus yleismittarilla ja totesin, että aika pahasti romahtaa latausteho, kun aurinko menee pilveen tai paneeli on väärin suunnattu. Paneelin teho täytyykin miettiä sen verran suureksi, että saisi keskimäärin auringonpaisteen aikana virtaa pankkiinsa sen verran kuin omat laitteet käyttää seuraavalla pilvisellä jaksolla. :-)

      Poista
  5. Täytyy yrittää löytää joku sellainen, joka oikeasti toimisi edes jotenkuten pilvisellä säällä. Pienikin lataus on kuitenkin parempi kuin ei latausta ollenkaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta :-) Puhelin kyllä pilviselläkin säällä lähtee latautumaan suoraan paneeliin kytkettynä eli jotain sinne akkuun menee. Voisi kuvitella, että hätätapauksessa voisi puhelun soittaa sen avulla, jos muuten olisi akut tyhjinä (olettaen, että on kenttää).

      Onhan noita retkeilykäyttöönkin yli kymmenwattisia ja isompiakin paneeleita. On rullattavia ja vaikka mitä. Tämä minun läpyskä on 7 wattinen ja riittää omille virtasyöpöilleni ihan hyvin. Kilowattitunneille tulee väkisinkin kyllä kova hint ja "takaisinmaksuaika" venyy, siksi lataan paneelilla myös kotioloissa ;-) tätäkin kirjoitan aurinkoenergialla.

      Poista
  6. Hyva tarina, Aki, onneksi Sinulla on tuo hakemisto sivussa.

    Tamakin oli paassyt "livahtamaan ohi"... olisinko ollut juuri silloin vaeltamassa.

    Yt, luuppi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan :-) Jos on hyviä vinkkejä kuinka kehittää tuota hakemistoa, niin otan mielelläni vastaan. Ainakin se on venähtänyt jo aika pitkäksi tässä vajaan kahden vuoden aikana.

      Poista

Jätä merkki käynnistäsi kirjoittamalla kommenttilaatikkoon!

Feel free to leave a comment or two in the comment box!