torstai 26. marraskuuta 2015

Bundeswehrin tetsarista ahkionvetovaljaat

Suksia kiinnittämässä ahkioon Muotkan kovahankisella paljakka-alueella maaliskuussa 2015. Tuossa oli parempi ottaa teräskantittomat sukset jalasta ja vetää ilman.
 
Kolmisen vuotta sitten näpräilin itselleni JR-27 ahkion mukaillen netistä löytyvää ohjetta. Muuten siitä pitkälti samanmoinen tulikin, mutta tein mallin lyhyempänä, jotta tuon Kyyryksi nimetyn pulkan sai mahtumaan silloin autona käytössä olleseen pikkupösöön. En varsinaista ahkionteko-ohjetta ole tehnyt ja tuskin teenkään, koska varsin pätevä sellainen jo löytyy.

Sen sijaan vetovaljasratkaisuni on herättänyt sen verran kiinnostusta, että päätin ottaa muutaman tarkentavan kuvan ja julkaista ne yleisön pyynnöstä omassa postauksessaan. Tästä kukin voi halutessaan kopioida tämän näppärän ja edullisen ratkaisun omiin ahkionvetovirityksiinsä. 


Käytän vetovaljaina BW:n tetsaria, jonka laukkujen pikakiinnikkeistä olen tehnyt aisoille kiinnitykset. Luulen, että on hankalaa löytää yhtä edullista tapaa tehdä kunnolliset vetovaljaat tai ainakaan näin pienellä vaivalla. Halvimmillaan löysin äsken pikaisella googlauksella Suomesta tuon taisteluvyön (vyö + valjaat) 5,5 eurolla. Joissakin kaupoissa mukaan saa lähelle samaan rahaan myös kyseiseen tetsariin käyviä laukkuja. Tähän projektiin tarvitaan sen verran laukkuja, että niistä riittää uhrattavaksi niin moni (yksi tai kaksi), että saadaan kaksi irrallista pikakiinnikettä. Joissakin laukuissa kiinnikkeitä on yksi ja joissakin kaksi tai ehkä jopa useampia.


Mitä tehdään?

Tässä hommassa siis irroitetaan kaksi laukun pikakiinnikettä. Homma käy ihan tavallisilla saksilla leikaten. Irrottamisen jälkeen kumpaankin kiinnikkeeseen pultataan kiinni noin 30 sentin pätkä esimerkiksi kasteluletkua. Itse laitoin letkun sisälle lisäksi pätkän 8 mm vahvaa polyeteenilevyä, jota jäi yli ahkion jalaksista. Tuo polyeteenisoiro jäykistää letkua hieman ja pulttaus ei aiheuta letkuun jyrkkiä taitoksia. Myöskään veto ei tällöin kohdistu pultin ympäriltä pelkkään letkuun. Ehkä siis tekee letkusta hieman pitkäikäisemmän. Kasteluletkun (tai vastaavan) tulee olla sen verran isoa, että aisat saadaat painettua sinne sisään. Itse olen käyttänyt aisoina muovista sähkösuojaputkea ja kiristys hoidetaan letkunkiristimillä. Vastaavat letkunpätkät ovat pultattuna myös ahkion kylkiin ja liitos tehdään siinäkin päässä vastaavasti. Kertokoon alla olevat kuvat loput tuhat sanaa.


Laukusta irrotettu pikakiinnike pultattuna polyeteenillä vahvistettuun kasteluletkuun.

Kiinnitys aisaputkiin varmistetaan klemmareilla.

Ristiveto. Valjaat paksumman vaatetuksen/miehen säädöillä.

Valjaissa on paljon reikiä, joihin nuo pikakiinnikkeet käyvät mihin kohtaan vain. Usein pidän vedon aikana tuossa myös takalaukkua, jossa on kätevä kuskata esimerkiksi juomapulloa tms usein tarvittavia varusteita.

Pikakiinnike kiinnitettynä. Sisäpuoli.

Pikakiinnike kiinnitettynä. Ulkopuoli.


Vielä loppuun yksi vinkki: Laukku tai laukut, jo(i)sta kiinnikkeet irroitetaan, menevät tässä hommassa leikkaamisen vuoksi pitkälti käyttökelvottomaan kuntoon, mutta muutkin laukuissa olevat kiinnikkeet kannattaa jemmata muita projekteja varten. Laukuissa on tyypillisesti vahvoja neppareita tai muita sulkumekanismeja, jotka voi hyvin hyödyntää muualla. Itse hyödynsin mm. nepparit pyörälaukkuprojektissa laukunkiinnittiminä.


+ toinenkin vinkki: Bundeswehrin tetsarin yleislaukkua voi hyvin käyttää ahkionvetovaljaiden takalaukkukäytön lisäksi myös polkupyörän etulaukkuna, kun tuon laukun päällä on remmit, joilla se on helppo kiinnittää pyörän sarviin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä merkki käynnistäsi kirjoittamalla kommenttilaatikkoon!

Feel free to leave a comment or two in the comment box!