Sivut

keskiviikko 4. marraskuuta 2015

Huono kokemus ulkomailta tilaamisesta

23.9 laitoin tilaukseen materiaalit saksalaisesta varustekankaiden ja -materiaalien erikoisliikkeestä retkipeittoa varten, jonka lupasin tehdä, kun minulta sellaista pyydettiin. Maksoin tilaukseni Paypalilla. Pyrin suosimaan suomalaisia liikkeitä, mutta untuvanpitävää kangasta on täältä vaikeaa saada.

Paketti lähti matkaan 25.9 kirjeenä, kun se oli niin kevyt. Seurantakoodilla varustettua pakettia en valinnut, koska paketin hinta olisi muotoutunut moninkertaiseksi. Ehkä on tyhmää tilata ilman seurantakoodia, mutta pitäisihän sen kai kirjeenäkin löytää tiensä perille.

Odottelin viikon ja toisenkin. Kolmannella tiedustelin liikkeestä onko tämä normaalin toimitusajan puitteissa. Vastaus:

"Dear Aki,
I am sorry but we can't say where your package is and when it will get to you. You chose letter shipment. DHL says packages to Finnland take app. 5 days. but past shipments showed that it normaly takes far longer, even 4-5 weeks can be normal, but at least they sooner or later all arrived.
I hope the package will get to you soon. In case the parcel gets back to us I will let you know."


Eli viesti pähkinänkuoressa: Ei voida tietää missä kirje on matkalla. DHL:n mukaan pakettien tulisi liikahtaa Suomeen noin 5 päivässä, mutta todellisten kokemuksien mukaan siihen voi mennä 4-5 viikkoa.

Kiitin vastauksesta ja sanoin, että "I have to keep waiting then :-) BR, Aki".

Odottelinpa siinä neljännen viikon. Eikä neljättä ilman viidettä.

29.10 Tuli viesti, että paketti on palautunut lähettäjälle, koska osoitettani ei ollut löytynyt. Varmistin osoitteen tilauksesta ja ilmoitin sen olevan oikea. Kerrottiin, että minun täytyy maksaa toimituskulut uudestaan ja paketti lähtee sitten taas tulemaan. Pyysin tällä kertaa sen seurantakoodillisen lähetysmuodon.

Tällä hetkellä en tiedä missä minun tuo uusi toimituskulu pitäisi maksaa, enkä ole onnistunut saamaan toimittajalta vastausta tuon 29.10 tulleen viestin jälkeen parista sähköpostikyselystä huolimatta, joten tuskinpa tuo paketti nyt sitten vielä on matkalla... Voi plääh.


Ei kai tämä varsinaisesti kenenkään vika ole, mutta on se vain ärsyttävän kömpelöä tämä ulkomailta tilaaminen.

8 kommenttia:

  1. Ikävä kuulla. Niin kuin sanoit, ei se kai kenenkään vika ole, mutta on kyllä kömpelöä! Ehkä tuo on kuitenkin vähän DHL:n vika ja toisaalta kaupalta huonoa asiakaspalvelua, etteivät lähetä uudelleen omaan piikkiinsä ja isojen pahoittelujen kera...

    Olen itse tilannut muutaman kerran todennäköisesti samasta saksalaisesta kaupasta, mutta paketteina. Ne ovat aina tulleet perille, tosin usein luvattua hitaammin. Ensimmäiseen myöhästymiseen saattoi kyllä vaikuttaa silloin päällä ollut ahtaajien lakko... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Uusi toimitus veloituksetta olisi kohtuullista, koska olen antanut oikean toimitusosoitteenkin eikä tilauksessa varsinaisesti mennyt minun puoleltani mikään pieleen. Toisaalta, vähät yksistä toimituskuluista, kun vain saisi ne materiaalit ja varusteen tekoon!

      Harmittavinta on, että osa projektin materiaaleista (Puolasta tilatut untuvat) odottelevat kärsimättöminä jo vaatehuoneessani, eikä projektia viitsisi sen vuoksi viheltää poikkikaan. Mielelläni kääntäisin lauseen "pitäkää tunkkinne" englanniksi ja miksei samalla saksaksikin ja lähettäisin kyseiseen liikkeeseen. :-D

      Kirjoitan itselleni ylös uudet materiaalitilaamisen ohjesäännöt:
      1. Osta aina Suomesta.
      2. Jos Suomesta ostaminen ei ole mahdollista, tilaa ulkomailta vain yhdestä paikasta yhteen projektiin.

      Ahtaajien lakolla saattaa tosiaan joskus pieni vaikutus olla tavaran liikkumiseen ;-) Tähän saakka minullakin periaatteessa hyviä kokemuksia ulkomailta tilaamisesta, jos siis tyytyväisyyteen riittää se, että paketti saapuu joskus perille. Aika optimistisia ja jopa rajusti suuntaa-antavia tuntuu nuo toimitusaika-arviot usein olevan, niin kuin postaukseenkin lainaamastani sähköpostivastauksesta on pääteltävissä.

      Poista
  2. Minulla on muutama huono kokemus ulkomailta tilaamiseen liittyen. Ne ovat kuitenkin kaikki johtuneet samasta syystä: tyhmästä jakeluautonkuljettajasta. Meillä on nimittäin kerrostalossa alaovi lukossa ja se johtaa monesti tilanteeseen, josta kuski ei kunnialla selviä.

    Osa kuskeista toteaa oven olevan lukossa ja lähetys palautuu lähimpään terminaaliin, jonne se jää makaamaan siihen saakka kunnes hoksaan kysyä pakettia sieltä. Osa kuskeista taas on varustettu pienenpienillä aivoilla, ja he osaavat soittaa lähetykseen merkittyyn puhelinnumerooni. No nämä soitot tulevat aina virka-aikana, jolloin olen töissä, enkä yleensä pysty vastaamaan puhelimeen töissä ollessani. Silloin soittajalla olisi mahdollisuus jättää viesti vastaajaan, mutta sellaiseen toimintaan ei kuskin älykkyys enää riitä. Takaisinkaan en voi soittaa, koska monesti nuo kuskien soitot tulevat tuntemattomasta numerosta, tai sitten he puolestaan eivät vastaa puhelimeen.

    Jotain lohtua tulevaisuuteen tuo se, että DHL on uutisten mukaan aikeissa pystyttää pakettiautomaattiverkoston. On se lähetysten vastaanottaminen automaatista vaan niin paljon vähemmän stressaavaa kuin näiden aivottomien kortteliohjusten kanssa vääntäminen, että ilomielin otan lähetykset vastaan automaatin kautta.

    Yritän tilatessani suosia toimittajia, jotka lähettävät paketit sellaisella kuljetusmuodolla, joka mahdollistaa paketin kulun seuraamisen. Harmi vain, että tämän mahdollisuuden olemassaoloa tai -olemattomuutta ei useinkaan kerrota ennen kuin tilaus on tehty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, jakelulla on osansa ulkomaantilausten hankalasta saatavuudesta omiin näppeihin. Mutta sen verran tunnen (entisiä) jakeluauton ajajia, etten heitäkään syytä. Soittaa tosin pitäisi ja ainakin itselleni on aina soitettukin jos en ole kotona/tavoitettavissa ollut, mutta liike järjestää nuo aikataulut niin tiukalle, että kovin ihmeellisiä mutkia ei voi tehdä. Jos systeemi olisi fiksu, joku voisi tavoitella terminaalista jakelua edeltävänä päivänä ja antaa toimitusaika-arvion...

      Mutta tosiaan, elämää helpottaa, jos paketti jakeluyrityksen jälkeen päätyy tolkulliseen paikkaan noudettavaksi. Eikä johonkin terminaaliin 150 kilometrin päähän, josta pakettia ei voi edes noutaa vaikka sinne asti vaivautuisikin...

      Poista
    2. Jakelun puolelta kai tässä minunkin tapauksessani syyllistä voisi hakea. Varsinaisesti lähettäjäkään ei virhettä ole tehnyt. Paitsi siinä, että mielestäni nykyisellä sähköpostiaikakaudella ei voi olla mahdollista, että asiakas joutuu odottamaan viikon (ainakin) vastausta kysymyksiinsä. Paketin kulkemiseen se ei kuitenkaan vaikuta.

      Harmi, että paketit eivät vielä kulje sähköpostilla, vaan välikätenä täytyy olla tuo ihan tavallinen Posti tmv kuriiri ;-)

      Pakettiautomaatit olen minäkin kokenut käteviksi.

      Poista
  3. Makuupussitilaus Cumulukselta Puolasta käy esimerkiksi mallikkaasti sujuneesta verkkokauppa-asioinnista. Tein tilauksen 28.10.2015. Paketti lähetettiin minulle 29.10.2015. Sähköpostiin tuli seurantakoodi, jonka perusteella tiesin koko toimituksen ajan, missä pakettini noin suunnilleen on. 5.11.2015 sain saapumisilmoituksen sekä teksti- että sähköpostiviestinä ja töistä kotiin kävellessä hain paketin. 5 arkipäivää on lyhyt kuljetusaika - varsinkin, jos ottaa huomioon, että paketti kävi hakemassa vauhtia Etelä-Saksasta ja Tanskasta asti ;)

    Moni suomalainen postimyyntifirma voisi käydä Puolassa opintomatkalla. Liian usein toimitusaika venyy siksi, kun tilausta ei ehditä käsitellä moneen päivään. Kuljetushan kotimaan sisällä on yleensä nopeaa; lähes aina on paketti tullut etelästä Ouluun lähettämistä seuraavana päivänä, oli rahtikanavana sitten posti tai Matkahuolto. Erityisesti olen tykännyt noista Matkahuollon paketeista, jotka saa noutaa joka päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään auki olevasta lähikaupasta. Mutta nyt lähikaupassa oleva pakettiautomaatti on osoittautunut vielä mukavammaksi vaihtoehdoksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän nimenomaiseen projektiin tilasin Cumulukselta vettähylkiviä untuvia ja en voi minäkään moittia. Seuranta toimi mainiosti :-) Samaan aikaan tein tilauksen sekä Saksaan, Puolaan että Ouluun... Puolalaisten ja oululaisten paketit odotellut jo monta viikkoa vaatehuoneessa. Itse asiassa oululaisten materiaalit ovat jo leikelty ja pistetty kodan muotoonkin tässä välillä ;-)

      Poista
  4. Ompa kummallista ettei osoitetta ole löytynyt. Itse olen muutaman kerran ulkomilta tilannut ja onneksi aina kaikki lähetykset ovat tulleet perille. Toivottavasti sait viimein pakettisi. https://www.cargosafe.fi/palvelut/lahetyspalvelut/

    VastaaPoista

Jätä merkki käynnistäsi kirjoittamalla kommenttilaatikkoon!

Feel free to leave a comment or two in the comment box!