tag:blogger.com,1999:blog-1891871074287099801.post3819970920059061776..comments2024-03-16T02:43:18.646+02:00Comments on akpojan retkiblogi: Bundeswehrin tetsarista ahkionvetovaljaatAki Ihanajärvihttp://www.blogger.com/profile/16728248480319523697noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-1891871074287099801.post-916955281455027272019-03-20T23:11:50.349+02:002019-03-20T23:11:50.349+02:00Kiitos tiedosta. Voihan nuo tietysti kokeeksi homm...Kiitos tiedosta. Voihan nuo tietysti kokeeksi hommata, mutta luultavasti täytyy tehdä kahdesta metallilevystä läpipultattu versio. Aisoiksi tulee jäykät komposiitit.<br /><br />Tähän asti olen vetänyt 120kg umpihangessa pulkalla ja pelkällä narulla, joten tuohon uuteen liki tuplasti pidempään ahkioon uskoisin saavani ainakin säkin lisää kun paino jakautuu pidemmälle matkalla ja painopiste jää matalammaksi. Nykyisin siis 4 säkkiä päällekkäin, eli painopiste on aika korkealla ja pintapaine on melko kova noin lyhessä pulkassa. Kyllä se silti karvapohjasuksilla perässä tulee. Sukset tamppaa latua edessä ja vetäjäkin on yli 100kg ukko, eli on myös itsellä massaa millä liikuttaa ja latu tamppautuu kerralla aika hyväksi. Sukset on tuon uuden ahkion mittaiset lyhyet tumpit, mutta vain 10cm leveyttä/suksi ja ukollakin tosiaan yli 100kg painoa, joten ahkion ei pitäisi uida sen syvemmällä kuin ukkokaan, koska pohjan pinta-ala on tuon suksien välin verran enemmän. Matkahan ei ole montaa sataa metriä suuntaansa, joten raskas se on, mutta kulkee sen matkan mitä tarvitsee ja kuitenkin nopeammin ja helpommin kuin useampi edestakainen reissu. Olen koittanut yksi, kaksi ja neljä säkkiä kerrallaan ja kyllä se ajallisesti ainakin nopein on vetää kaikki kerralla. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1891871074287099801.post-83118385478049439402019-03-20T08:25:01.955+02:002019-03-20T08:25:01.955+02:00Itsellä enimmillään ollut painoa noin 40 kiloa ahk...Itsellä enimmillään ollut painoa noin 40 kiloa ahkiossa. En usko, että kukaan vetää 150 kiloista ahkiota umpihangessa, mutta hyvin tamppaantunutta uraa ehkä liikkuukin. Muovia ovat nuo kiinnikkeet, mutta kovasti tuntuu olevan vahvoja ja välyksettömät, eli kestää kyllä, jos pidät kuormakoon maltillisempana. Suositteen siis jakamaan painon pariin-kolmeen kuormaan. <br /><br />Upottavassa lumessa jo 30-40 kiloinen ahkio on melkoinen raahus ja ui syvällä. Silloin käy mielessä, että mieluummin melkein kantaisi saman painon selässä kuin hinaisi ahkiossa. Ahkio on kuljetusväline, joka on parhaimmillaan kovalla hangella tai jäällä ja jonka hyöty häviää pehmeässä lumessa.<br /><br />Myös aisamateriaalin valintaan kannattaa kiinnittää huomiota, jos ahkion paino alkaa nousemaan mainitsemiisi lukemiin. Tulee pienessäkin alamäessä kovaa nilkoille, jos on taipuisat aisat. Myöskään klemmarikiinnityksessä ei todennäköisesti riitä kitka ylämäessä. Eli silloin tulee kysymykseen jäykkä aisa, joka on pultattu läpi.Aki Ihanajärvihttps://www.blogger.com/profile/16728248480319523697noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1891871074287099801.post-82056965990902594592019-03-20T00:22:43.738+02:002019-03-20T00:22:43.738+02:00Millaisia painoja ahkiolla vedetään? Ilmeisesti nu...Millaisia painoja ahkiolla vedetään? Ilmeisesti nuo taskujen pikakiinnikkeet on muovia, joten kestääkö vetää raskaampia kuormia? Itsellä olisi tarkoitus tehdä samanlaisesta vyöstä vetovyö ahkioon, mutta sillä olisi tarkoitus vetää ruokaa eläinten talviruokinnoille jokseenkin lyhyitä matkoja umpihangessa, joten painoa tulee 60-150kg säkkien määrästä ja vetäjän inspiraatiosta riippuen. Ei taida nuo kestää, vai mitä epäilet? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1891871074287099801.post-21880952457548185272019-01-20T23:13:06.108+02:002019-01-20T23:13:06.108+02:00Eipä kestä ;-) Hyviä reissuja! Eipä kestä ;-) Hyviä reissuja! Aki Ihanajärvihttps://www.blogger.com/profile/16728248480319523697noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1891871074287099801.post-34884067416757053422019-01-20T12:29:17.106+02:002019-01-20T12:29:17.106+02:00Kiitos infosta! Kiva kuulla, että tämä nerokas eat...Kiitos infosta! Kiva kuulla, että tämä nerokas eatkaisu kestää käyttöä.Mattinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1891871074287099801.post-88811442855496691172019-01-20T10:52:30.489+02:002019-01-20T10:52:30.489+02:00Kaikki on kestänyt normaalia ajoa, myös nuo letkut...Kaikki on kestänyt normaalia ajoa, myös nuo letkut. Kerran tosin ajoin puuhun alamäessä Muotkalla ja sähkösuojaputki katkesi, mutta se oli helppo korjata, kun katkaisi toisen saman mittaiseksi ja kiinnitti klemmarit takaisin :-) yllättävästi myös hyvä ja halpa ratkaisu toimii tässä kohtaa. Aki Ihanajärvihttps://www.blogger.com/profile/16728248480319523697noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1891871074287099801.post-75379843718366878282019-01-20T10:31:24.935+02:002019-01-20T10:31:24.935+02:00Hei Aki,
Kiitos havainnollisesta selvityksestä. A...Hei Aki,<br /><br />Kiitos havainnollisesta selvityksestä. Apinoin vetosysteemisi ahkioprojektiini. Minä käytin tosin Exel-lasikuituputkea ja letkut ovat moottorin kudosvahvistettua jäähdytysnesteletkua. Onko tuo tetsarin taskujen kiinnityssysteemi kestänyt käyttöä?Mattinoreply@blogger.com